Nihongo - Japanska

Det här är det Björnen har skrivit upp som jag ska lära mig :) När jag har lärt mig det här får jag fler meningar/ord ^_^

Kore wo kaetai desu - Jag vill köpa den här
A wo B tai desu

Watashi wa sveedenjin desu - Jag är svensk
A wa B desu

Kore wa kawaii desu ne/ka - Den här är söt, eller hur?/Är den här söt?
A wa B desu ne/ka

Sou desu yo - Så är det!
Sou desu ne - Visst är det så?
Sou desu ka - Är det så?


Glosor:
Hai - Ja
Iie - Nej
Arigatou - Tack
Konnichiwa - Goddag
Ja ne - Vi ses
Bai bai - Hej då
Wakarimasu - (Jag) förstår
Wakarimasen - (Jag) förstår inte
Sumimasen - Ursäkta (mig)
Sugoi - Wow! "Awesome"

Ichi - 1
Ni - 2
San - 3
Shi/Yon - 4
Go -5

Juu -10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0